Béatrice DE DOMENICO – sculpteur

Atelier
Dans l'arène - Galvanised wire, epoxy resin, ironpowder and polyurethane varnish / Fil galvanisé, époxy, poudre de fer et vernis polyuréthanes - © François Fernandez
L'envol - Galvanised wire and polyurethane varnish / Fil galvanisé et vernis polyuréthanes - 2014 H 220 X 195 X 150 cm
La part de l'ange - Dim : 152 X 100 X 31 cm © François Fernandez
Du pain et des jeux - Mixed media / Tech. mixte 183 X 153 X 49 cm - © François Fernandez
La roue tourne - Mixed media/ Tech. mixte H 63 X 34 x 42 cm - © François Fernandez
Lucy in the sky - Mixed media/ Technique mixte Dim : H 54 X 79 X 25 cm - © François Fernandez
Le serpent qui avalait une vache ! - Technique mixte / Mixed media - Dim : H 89 x 187 x 95 cm© François Fernandez
Technique mixte / Mixed media - © François Fernandez
L'arme de destruction massiveTechnique mixte / Mixed media - Dim : 182 X 95 X 25 cm - © François Fernandez
Biography

Attracted first to drawing and then to painting, substance soon became a necessity for Béatrice de Domenico allowing her to create sufficient volume for her work to stand away from the wall and for her to turn exclusively to sculpting. As of 1996, this work was incorporated into large panels of up to 3 to 4 metres for diverse events.

Her pieces structured with wire, covered in glue-soaked textile, sand and pigments are human representations that reach out from the wall to become three-dimensional.

Her earlier reduced-size but mobile works began to fill out, increase in volume to become today’s exaggerated fullness of form. This is achieved using resin to model with powdered marble, pâte de verre and pigments. Although she often works with Laure Matarasso in a confined exhibition space demanding small formats, Béatrice favours monumental work and exhibits such pieces in exhibition spaces and gardens in the region.

Then, one day, she re-discovered the soul concealed in her works, namely this wire that creates a nervous, living drawing, ever accompanied by its double, a moving shadow formed by the light. Liberated, this drawing is coated in a new protective skin by the resin which this time absorbs neither light nor respiration but accentuates their presence.

This recent evolution of her work brought her to the attention of Basheer Books (Singapore) and inclusion in ‘Tangible’, the follow-up to ‘Hidden Track’ (2005) and then ‘Tactile’ (2007), editions presenting the work of artists, designers, architects and illustrators who exceed the traditional constraints of their individual domain.

In this manner, Beatrice de Domenico’s new work demonstrates her ability to obliterate the frontier between sculpture and drawing.

David Dupont

Biographie

D’abord attirée par le dessin puis par la peinture, la matière devient une nécessité pour Béatrice De Domenico et lui permet de créer un certain volume qui la fait sortir du mur et la tourne résolument vers la sculpture. Dès 1996, elle utilisera ce travail pour réaliser des grands panneaux allant jusqu’à 3x4m pour diverses manifestations.

Ses pièces faites de ?l de fer pour la structure, habillées de tissus trempés dans la colle, enduites de sable, pigments, représentent l’humain et quittent le mur pour devenir tridimensionnelles.

La forme réduite au début et déjà en mouvement va peu à peu s’étoffer, gagner en volume pour arriver à la plénitude exacerbée des formes. Ce nouveau volume est obtenu par le modelage de la résine avec de la poudre de marbre, pâte de verre et pigments. Bien que travaillant avec Laure Matarasso dont l’espace oblige aux petits formats, Béatrice privilégie le monumental et présente régulièrement ses sculptures dans les nombreuses expositions et jardins de la région. Un jour, elle redécouvre l’âme enfouie dans ses sculptures, ce ?l de fer nu qui crée un dessin vif, nerveux, toujours accompagné par son double, ombre mouvante créée par la lumière. Rendu à sa liberté, ce dessin est enduit d’une nouvelle peau protectrice grâce à la résine qui cette fois n’occulte ni la lumière ni la respiration tout en accentuant sa présence.

Cette dernière évolution a été choisie par Basheer graphic books (Singapour) pour ?gurer dans « Tangible » qui fait suite à « Hidden track » (2005) et « Tactile » (2007), ouvrages qui présentent les travaux d’artistes, designers, architectes, illustrateurs… qui ne se cantonnent plus aux limites de leur domaine. Dans ce nouveau travail, Béatrice De Domenico gomme la frontière entre sculpture et dessin.

David Dupont

 

Béatrice DE DOMENCIO : « L’ÉQUILIBRE SE JOUE SUR UN FIL »

The Beddington Fine Art Gallery is delighted to present new works by Béatrice De Domenico, this being the first time in five years that new pieces see the light of day from her studio.
From her past work, sculptures that were endowed with exaggerated volumes, she has merely retained the skeletons drawn out in galvanised wire but which previously were drowned in resin !
Her most recent structures, lightweight and mobile, push at the frontier separating drawing from sculpture and are expressed in different formats up to the monumental.
Béatrice De Domenico lives and works in Nice.
Following two years of architecture studies at Luminy- Marseille, she was a student at the Villa Arson-Nice.


La Galerie Beddington a le plaisir de présenter le nouveau travail que Béatrice De Domenico a réalisé, sans jamais sortir une pièce de l’atelier, durant ces cinq dernières années.
De son travail précédent, sculptures aux volumes exacerbés, elle n’a gardé que le squelette, dessin en fil galvanisé, autrefois noyé dans la résine !
Ces nouvelles structures, légères et mobiles, jouent avec la frontière qui sépare le dessin de la sculpture et se déclinent dans les formats, jusqu’au monumental.
Béatrice De Domenico vit et travaille à Nice.
Après 2 ans d’architecture à Luminy- Marseille, elle a suivi les cours de la villa Arson-Nice.