External shows

 

EVENTS 2024

 

Expositions Vénérations – Salle du Cercle – rue de l’église – 83440 SEILLANS

Vernissage le jeudi 2 mai 2024 à partir de 16h00 – Horaires d’ouverture du mercredi au dimanche inclus de 11h00 à 19h00 et sur RDV

Terre de Lumière – Maison des Arcades

Ville de Grimaud – Maison des Arcades – 7 April 2024 – 28 May 2024 – Opening: Friday 5 April at 7pm

Michèle Beddington is proud to present the new paintings and a sculpture of Ramon Otting in Maison des Arcades in Ville de Grimaud.

In the new wildflower series of the dutch painter/sculptor Ramon Otting (1969) it’s all about the rough, wild and loving nature and the way it takes it’s course. He did the inspiration for his wildflower paintings in the the Provence “I went along, at Ramon, in his atelier.

Benggg! Suddenly it was high summer, and I was a child, laying in a field of wildflowers completely fascinated by what I saw and heard: colors and beauty, but also a jungle, full of buzzing and crackling, and thousands of small beetles and weevils and insects who were reproducing, eating and, in turn, were eaten…” Annejet van der Zijl (Dutch Author) Everything happens in the landscape As Ramon Otting put’s it; “I’d love to literally transfer nature’s

Terre de Lumière – Maison des Arcades

Ville de Grimaud – Maison des Arcades – 7 Avril 2024 – 28 Mai 2024

Vernissage : vendredi 5 Avril à 19h00

Michèle Beddington est fière de présenter les nouveaux tableaux de Ramon Otting ainsi qu’une sculpture. Dans cette nouvelle série de fleurs sauvages du peintre et sculpteur néerlandais Ramon Otting (1969) il s’agit de la nature sauvage et aimante et la façon dont elle suit son cours. Son inspiration pour ses fleurs sauvages de la Provence vint comme un Bengg! Tout d’un coup on était en plein été et j’étais un enfant allongé dans un champ de fleurs sauvages complètement fasciné par ce que je voyais et entendais: les couleurs l,a beauté mais aussi une jungle pleine des buzzs et des craquements de petits grillons et insectes qui se reproduisaient, mangeaient et à leur tour étaient mangés' » Annejet van der Zijl ( Auteur Néerlandais).
Tout se passe dans le paysage et comme Ramon Otting le dit; J’adore transférer le comportement de la nature sur toile .
Etre capable de peindre ainsi est comme si on se fusionnait à la nature bien que il y a toujours le sentiment de modèler l’image. Mais bien sûr ceci n’est jamais atteignable et ne peut se passer que dans la nature. Parfois aussi on va trop loin et on tombe.Il faut alors s’arrêter. En fait c’est la recherche nous ne pouvons jamais vraiment atteindre la perfection de la nature. Nous serons toujours confrontés par nos failles et notre insignifiance.
Mais devant nous humains c’est la persévérance la route vers le but »

EVENTS 2023

 

“André Villers – Les Années Picasso”

Du 20 mai au 01 juillet 2023 – Ouvert de 12h à 19h du mercredi au dimanche et sur rdv

Salle du Cercle – Seillans

 

 

 

Exposition avec la collaboration de l’Atelier Villers et de Beddington Fine Art .

Né en 1930 près de Belfort, dans le nord de la France, Villers est envoyé à l’âge de dix-sept ans à Vallauris, sur la Côte d’Azur, pour y recevoir des soins médicaux de longue durée. Bien que cloué au lit pendant une grande partie de cette période, il étudie la photographie avec Pierre Astoux.

Villers rencontre Picasso pour la première fois en 1953 et obtient l’accès à ses ateliers. Les fruits immédiats de ces fréquentes visites sont le cadeau de Picasso d’un appareil photo Rolleiflex flambant neuf et le ciment d’une relation unique entre le maître et ses photographes, qui durera jusqu’à la mort de Picasso en 1973.

Une collaboration aussi longue a donné naissance à de nombreux projets importants, notamment ” DIURNES “, 1962, des expérimentations photographiques et des montages avec des textes de Prévert, et, inoubliablement, ces nombreuses images de Picasso connues dans le monde entier.

Dès 1953, Villers photographie les grands écrivains et artistes de l’époque, Aragon, Léger, Chagall, Dali, Le Corbusier, Miró, César, Max Ernst, Hartung, pour n’en citer que quelques-uns, et à partir des années 1960, son travail est de plus en plus exposé dans toute la France.

Parallèlement à ses portraits et à sa très importante documentation sur Picasso au travail dans ses ateliers, les études créatives et expérimentales de Villers ont pris forme, depuis les expositions ” Ombre des Sculptures ” (Giacometti) et ” Saisir les Ombres ” en 1967, ” Ex Photos “, ” Photométries “, ” Pliage d’Ombres ” au cours des années soixante-dix jusqu’aux photo-collages et découpages de la période la plus récente.

Il a collaboré avec de grands artistes et écrivains (Aragon, Prévert, Butor, Francis Ponge, Jiri Kolar, Daniel Schmitt) et son œuvre a été exposée au Centre Pompidou, à la Royal Academy, à Bucarest, Prague, Hambourg, Cologne, Rome, Barcelone, à New York, au Québec, au Japon et en Corée.

Pour son 75e anniversaire, le 10 octobre 2005, sa ville natale de Mougins lui a rendu hommage en rebaptisant le musée de la photographie “Le Musée André Villers”.

EVENTS 2022

 

EVENTS 2021

 

MEMORANDUM

She is trying to find the right place where she can listen to the mountains singing – a place that corresponds to her being in the world – a place where experienced memories can move undisturbed – unhindered.

He tried to evoke the posterity of the work of poets.  L’Ame des Poetes, song by Charles Trenet is a tribute to Max Jacob, friend of Charles Trenet , who died in 1944 at the Drancy camp.

They tried to save their vines from freezing temperatures with large – sized cans of burning paraffin placed close to the vines to keep them warm.

The actual exhibition is a shaping of a sanctified space trying to make coherence of things that has existed at different times but nevertheless coexists in the mind of the artist Anne Vilsboell. The work represents the invisible movements that continuously are connecting in layers of observations and expressed as evidences of paradoxes in history. The exhibited work unfolds like a summary of statements in a scroll or act pieces.

The Danish artist Anne Vilsboell’s paintings deal with form and treatment of colour on her own produced handmade paper, vacuum pressed on canvas which gives the final work an intensely tactile quality of that richly facetted landscape of colour which is so characteristic of her work. In this exhibition she also presents what she names “pause work”: burnt  meditative manila hemp paper pictures, a technique she has been working  with on and off since the 80s. In her long career she has experimented with numerous expressions of, what the language of plants in handmade paper can do. In her work she retains the figuration and the tale and rudiments of the construction of the picture in the composition. This gives the paintings substance. 

Anne Vilsbøll  Danish artist, author and curator has been involved with handmade paper as an artistic means of expression since the early 80’ties. From 1986 – 2000 she was editor and president for IAPMA, The International Association of Hand Papermakers and Paper Artists. She has curated exhibitions, written books, numerous articles, taught at art academies and design schools many places in the world, given lectures on the subject as well as showing her own art internationally and nationally for the past 39 years. (www.paperacademy.dk  – www.annevilsboll.com – www.makanne.dk)

Anne Vilsbøll’s art is the result of intense innovative and inspirational research into the hidden potential of paper as a tool for modern means of expression. She has been acclaimed as one of the pioneers among a number of remarkable artists who during the past sixty years have searched to revive the lost form of the ancient craft of papermaking as a contemporary art form.( Bogomila Welsh – Ovcharow in Anne Vilsbøll-the language of Paper, Edition Heede &Moestrup, 2011).

www.annevilsboll.com /www.paperacademy.dk /www.makanne.dk

 

Memorandum

Elle essaie de se situer là où elle pourra écouter les chants des montagnes – un lieu qui correspond à sa présence dans ce monde  – un lieu où les souvenirs retenus peuvent bouger sans être dérangés, sans empêchement. Il essaya d’évoquer la posterité de l’œuvre des poètes. L’Ame des Poètes, chanson de Charles Trenet est un hommage à Max Jacob, ami de Trenet, qui  est mort en 1944 dans le camp de Drancy. Ils ont lutté pour sauver leurs vignes du gel avec de gros bidons remplis de paraffin brulants posés tout près des vignes.

Cette exposition cherche à reformer une espace sanctifiée en essayant d’apporter une cohérence aux choses qui ont existé à de différentes époques mais qui coexistent dans l’âme de l’artiste Anne Vilsboell. Ce travail représente les mouvements invisibles qui s’entremêlent en continu dans des couches d’observations et qui s’expriment en tant qu’évidence de paradoxes historiques. Les œuvres exposées se déplient comme le sommaire d’écritures d’un manuscrit qui se défile ou comme les actes d’une pièce théâtrale.

Le travail de l’artiste danoise Anne Vilsboell traite la forme et les couleurs sur son propre papier fait main, marouflé sous vide sur toile qui prête à l’œuvre finie une qualité extrêmement tactile pour ce riche paysage coloré si typique de son travail. Elle présente aussi ici ce qu’elle appelle ‘pause work’, des tableaux méditatifs de chanvre manila brûlé, technique qu’elle utilise de temps en temps depuis les années ’80 . A travers sa longue carrière elle a expérimenté avec de nombreuses expressions de ce que donne le langage des plantes par ce papier fait main. Elle retient figuration et histoire et rudiments de construction dans sa composition. Ceci apporte de la substance à  ses tableaux.

Anne Vilsboell, artiste, auteur  et conservatrice s’est impliquée

avec du papier fait main en tant que moyen d’expression artistique depuis le début des années ’80. 1986 – 2000 la voit éditrice et présidente d’IAPMA  (The International Association of Hand Papermakers and Paper Artists).  Conservateur d’expositions, auteur de livres et de nombreux articles, elle a enseigné dans des académies d’art à travers le monde. Elle a donné des conférences et a exposé sa propre œuvre sur les plans nationaux et internationaux depuis 40 ans.

L’art d’Anne Vilsboell est le fruit de recherches intensivement innovatives et inspirationelles autour des possibilités cachées du papier comme outil pour le moyen d’expression moderne. Elle a été acclamée en tant qu’un des pionniers parmi nombre d’artistes remarquables qui, ces soixante années passées, ont cherché à redonner vie à la forme perdue de l’artisanat ancien de fabrication de papier comme forme d’art contemporain.

  1. Welsh-Ovcharow : Anne Vilsboell – le Langage de Papier.

 Edition Heede& Moestrup 2011.

Invitation exposition max ernst
EXPOSITION PROLONGÉE JUSQU’AU 27 JUIN 2021
Invitation exposition max ernst

STEFAN SZCZESNY – « Hommage à Max Ernst »

 

 Opening Saturday 20th March from 11am to 5pm and by appointment

Exhibition 20th March – 16th June 2021 from Wednesday to Sunday 12 to 5pm and by appointment.

Salle du Cercle – Place du Thouron – 83440 Seillans

 

 

 

 

 

 

 Stefan Szczesny : Hommage à Max Ernst, Salle du Cercle, Seillans (du 20 mars au 16 juin 2021) 

Au début des années 1970, le collectionneur et réalisateur allemand Peter Schamoni (1934-2011) présente Max Ernst (1891-1976) à Stefan Szczesny. De cette rencontre naît une étroite collaboration entre les deux artistes et Stefan Szczesny est invité à participer à l’élaboration du projet de theâtre de Max Ernst Endlose Spiele bereiten sich vor au Kammerspiele de Munich (1972).

Au cours des années qui suivent et à l’occasion de ses voyages dans le Sud de la France, Szczesny rend souvent visite au maître surréaliste dans son atelier de Seillans. L’œuvre de Max Ernst marque profondément le jeune peintre qui lui rend hommage à travers de nombreuses toiles réalisées au cours des  années 1980 et le portrait Max Ernst peint en 1991.

Une quinzaine de tableaux de la période surréaliste de Stefan Szczesny, inspirés par Max Ernst et par Pablo Picasso, est dévoilée et rassemblée pour la première fois à Seillans.  Cette exposition inédite est organisée par la Galerie Beddington à Bargemon avec laquelle Szczesny travaille depuis 2001.

Exposition visible tous les jours, du 20 mars au 16 juin 2021, sur rendez-vous et inscription au : + 33 (0)6 64 80 29 55 / contact@beddingtonfineart.comAdresse : Salle du Cercle, Place du Thouron , 83 440  Seillans.

Invitation exposition max ernst

Ame coeur – Sculpture à la tronçonneuse en chêne massif

Ame coeur – Sculpture à la tronçonneuse en chêne massif

EVENTS 2019

 

STEPHEN PAUL
ILLUSIONS
Opening Saturday 6th July 5 to 9pm
Exhibition 6th July to 30th August 2019
Beddington Fine Art Salle du Cercle Seillans

EVENTS 2018

LAURENT-EMMANUEL BRIFFAUD
AUTOUR DE L’ARBRE
Opening Saturday 7 July 5 to 9 pm
Exhibition 7th July to 12th August 2018
Beddington Fine Art Salle du Cercle Seillans

ALEJANDRO RODRIGUEZ SARDIÑAS
TROPICO
Opening Saturday 7 April  5 to 8:30 pm
Exhibition 7th April  to 27th May 2018
Beddington Fine Art Salle du Cercle Seillans

EVENTS 2017

WITH A LITTLE HELP FROM OUR FRIENDS
BEDDINGTON FINE ART GROUP EXHIBITION
Opening 1st July 5 to 9pm
Exhibition 1st July to 3rd September 2017
Beddington Fine Art Salle du Cercle Seillans

Consul’Art  2017 – 5e édition
Exposition des oeuvres des Consulats de Marseille
du 15 au 22 Juillet 2017
Maison de l’artisanat et des métiers d’art (MAMA)
21 cours d’Estienne d’Orves 13001 Marseille
Marseille Capitale du Sport 2017

RAMON OTTING
CONSTRUCTION DE LA NATURE
Finissage Sunday 23rd April 2017 12 to 7pm

RAMON OTTING
CONSTRUCTION DE LA NATURE
Peintures / Œuvres en verre 
Opening 18th March 5 pm
Exhibition 18th March to 23th April 2017
Beddington Fine Art Salle du Cercle Seillans

EVENTS 2016

ANNE DES BRUGASSIÈRES PROSAICNESS
SCULPTURES PAINTINGS DRAWING SCULPTURES
JOHANNES BECCER touched
Opening 2nd July 6 to 9pm
Exhibition 2nd July to17th September 2016
Beddington Fine Art Salle du Cercle Seillans

EVENTS 2015

Salle du Cercle – Place de Thouron
Seillans

4 juillet – 29 août 2015

Ramon OTTING
J’adore la mer

Beddington Fine Art is proud to present the new paintings and installations of Ramon Otting in Salle de Cercle in Seillans. In the seascape series of the dutch painter Ramon Otting it’s all about the rough, wild and loving nature and the way it takes it’s course. For his seascape paintings he did his inspirations and painting in and at the Mediterranean Sea, the Pacific Ocean, the North Sea and the Atlantic Ocean.

Everything happens in the landscape

Ramon Otting works in nature itself, literally in the sea. Through his paint and pigments he mixes the sand and the water of the place where he creates his land- or seascape paintings. As Ramon Otting put’s it :
“I’d love to literally transfer nature’s behavior to canvas. To be able to paint like that is like almost merging with nature, even though there’s always some sense of shaping the image. But of course this is never attainable, this can only happen in nature. Sometimes you can also go too far, so you fall over, but that’s good too. You’re done then. In the end it’s all about the endeavor, because we can never really reach nature’s perfection. We’ll always be confronted with our shortcomings and insignificance. But it’s in front of us humans in the perseverance, in the road to the goal.”

For more information please contact : Michèle Beddington
Beddington Fine Art Gallery – Salle de Cercle, Place de Thouron – 83440 Seillans, Var, Provence, France
Beddington Fine Art Gallery – Les Remparts – 83830 Bargemon, Var, Provence, France
☏ : +33 (4) 94 76 64 06  – mob.: +33 (6) 64 80 29 55
✉ : contact@beddingtonfineart.com
www.beddingtonfineart.com
www.ramonotting.com


Ramon Otting – J’Adore La Mer

Beddington Fine Art, Seillans
Salle de Cercle, Place de Thouron
Jusqu’au 29 août 2015
Mardi au samedi : 11:00 à 19:00
Finissage : samedi 29 août, 15:00 – 21:00

Beddington Fine Art est honoré de présenter les nouvelles toiles de Ramon Otting à la Salle du Cercle de Seillans. Avec ses nouvelles marines , le peintre hollandais nous transmet le brut, l’indomptable d’une nature sauvage et merveilleuse qui évolue devant nos yeux. Ses marines sont inspirées par La Méditerranée, l’Océan Pacifique, la Mer du Nord et L’Atlantique.

Everything happens in the landscape

Ramon Otting travaille littéralement dans la mer. Avec ses peintures et ses pigments il mélange le sable et l’eau de l’endroit où il crée ses paysages, comme le dit Ramon :
« J’adore littéralement transférer les réactions de la nature sur la toile. Pouvoir peindre comme cela c’est presque se fusionner à la nature bien qu’on ait toujours le sentiment de donner forme à l’image. Mais bien sur ce n’est pas réalisable cela se passe seulement dans la nature. Parfois on peut aller trop loin et on tombe, mais ça c’est bien, on a fait tout ce que l’on a pu. Finalemnt il s’agit d’essayer car on ne peut jamais atteindre la perfection de la nature. Nous sommes toujours confrontés à nos faiblesses et notre insignifiance. Mais pour nous êtres humains il y la persévérance , la route vers l’objectif. »

Pour plus d’information, veuillez contacter : Michèle Beddington
Beddington Fine Art Gallerie – Salle de Cercle, Place de Thouron – 83440 Seillans, Var, Provence, France
Beddington Fine Art Galerie – Les Remparts – 83830 Bargemon, Var, Provence, France
☏ : +33 (4) 94 76 64 06 – mob.: +33 (6) 64 80 29 55
✉ : contact@beddingtonfineart.com
www.beddingtonfineart.com
www.ramonotting.com

Vernissage le samedi 4 juillet 2015
à 18h00

LUME
Couleurs et Abstraction

jusqu’au printemps 2015

Le Castellaras
461 chemin de Peymeyan 83440 Fayence
www.restaurant-castellaras.com

EVENTS 2014

Jonathan BAEZ
17th December- Spring 2015
The International Medical Center
Quartier Tassy
Tourettes (83440)

Tiny totem avenue
Mixed media on canvas / Technique mixte sur toile
Dim : 152 X 122 cm

Beddington Fine Art
in partnership with Galerie Patries van Dorst

presents

Pablo Picasso
Jacques Renoir
Erik Renssen

starting December 15th 2014

Opening Sunday the 14th December 2014
from 3 to 6.30pm in Wassenaar, Holland

Ivan Chevillotte & Beddington Fine Art
präsentieren / present
15th November 2014 – June 2015

Ramon Otting
Oh ! J’adore la mer

Vernissage samedi 15 novembre 2014, de 10:00 à 20:00
et dimanche 16 novembre 2014, de 15:00 à 20:00

Etiyé DIMMA-POULSEN
Salle du Cercle – Seillans (Var)
Map / Itinéraire
4 juillet au 31 août 2014

Vernissage 4 juillet à 18h00

Etiyé Dimma Poulsen
Celebration

Salle du Cercle, rue de l’Église Seillans (Var – 83440)
Exposition du 4 juillet au 31 août 2014

Etiyé avec ses propres mots :

C’est toujours un défi de trouver un titre pour une exposition, surtout que je crée chaque pièce individuellement. Depuis que l’on m’a proposé d’exposer dans une chapelle, j’ai essayé de présenter un ensemble d’œuvres qui aura un sens et un lien en commun avec ce lieu sacré, bien que désaffecté aujourd’hui.

En entrant vous verrez une procession formée de personnages sculptés qui suivent les futurs époux le long du centre de l’espace. Ce cortège nuptial est en train d’être reçu par un groupe de grands prêtres et prêtresses, nommés Axoumites (nom inspiré des stèles de la ville sacrée d’Axoum en Éthiopie).

Contre les murs vous êtes entouré des « saints-piliers » inspirés des mosaïques que j’ai vues dans une église byzantine, la Saint Apollinaire à Ravenne. Ces pièces sont les plus solennelles de l’exposition et portent une qualité introspective empruntée de l’art bouddhiste. Parmi les titres on peut lire « Byzance », « Animiste » et « Traces »…, et, en regardant de près, vous verrez des symboles tracés disparaissants qui touchent notre vie passée et actuelle.

Parfois ces symboles pourraient être religieux pendant que d’autres représentent plutôt des emblèmes ethniques visibles même aujourd’hui dans des tatouages ou imprimés sur des vêtements.

Dans les niches se trouvent des sculptures circulaires inspirées des coiffes festives du peuple zoulou, et portées surtout par des femmes mariées. Un danseur fondu en bronze exécute la danse sacrée de rotation perpétuelle du derviche. Il y a ensuite de petites sculptures représentant les peuples africains avec leurs vêtements qui distinguent leur culture et origine ethnique.

Enfin, dernier élément et non des moindres, sont incluses des sculptures en bronze qui représentent nos tous premiers dieux animistes … le soleil et la lune.

Pour moi, cette exposition exprime autant notre voyage spirituel à travers le passé et le présent que notre voyage comme être social ; ayant dit tout cela, la source de tout mon travail est plus instinctive que rationelle. Je travaille comme un enfant qui joue à la poursuite du bonheur, de l’harmonie … et, si ce n’est pas un terme trop utilisé et banal … de la beauté.

Etiyé Dimma Poulsen
Anvers, juin 2014


Etiyé Dimma Poulsen
Celebration

Salle du Cercle, rue de l’Église Seillans (Var – 83440)
Exhibition from the 4th of July to the 3st of August 2014

Etiyé in her own words :

It is always daunting to find a title for a show, as most of the works have been made individually. 
Since I was offered to do an exhibition in a church, I tried to present a body of works which could have a meaning in a sacred / though now de-sacralized space like this.


As you enter, you see a line of sculptures (in the nave) along the middle of the church following the bride and groom.
This wedding procession is being received by a group of high priests and priestesses named Axoumites (inspired by the steles from the once holy city of Axoum in Ethiopia).


On the walls you are surrounded by pillar saints inspired by the mosaics I once saw in a Byzantine church St. Apolinare in Ravenna.
 These works are the most solonnel at the exhibition and have a more introspective quality borrowed from buddhist art. 
Some of the titles may read, Byzance, Animist and Traces… etc. 
If you look closely, you will find some vanishing traced and symbols which are part of our past and modern life today.

In some cases the symbols might be religious and others an ethnic emblem which you find on tattoos or clothing.

In the niches, you will see circular sculptures inspired by the zulu people’s festive headdress mainly worn by married women.
 A bronze dancer is performing the perpetual turning sacred dance of the dervish.
 You have small sculptures representing people from around Africa with the distinctive clothing of their culture or ethnic origin.


Last but not least, we have a few bronze sculptures representing our first animist gods of worship : the sun and moon.


For me, this show is just as much about our spiritual journey through the past and present as well as our journey as social man.

Having said all this, I work more from instinct than reason. 
I work like a child at play in pursuit of happiness and harmony not to use an exhaled term such as beauty.

Etiyé Dimma Poulsen
Anvers, June 2014

Johannes BECCER &
Anne des BRUGASSIÈRES
Sculptures monumentales
Grimaud (Golfe de Saint Tropez) avec Beddington Fine Art Gallery
19 juin au 19 septembre 2014

LUME
Couleurs et Abstraction

du 30 mars au 27 septembre 2014

Le Castellaras
461 chemin de Peymeyan 83440 Fayence
www.restaurant-castellaras.com

Claudio MISSAGIA
Centre Médical Tassy
RD 19 Tourettes-en-Provence
20 mars jusqu’au 1er mai 2014

Portraits d’icônes
Novotel Monte Carlo & Beddington Fine Art
Janvier à juin 2014

Yvon KERGA

EVENTS 2013

Pullman Cannes Mandelieu & Beddington Fine Art

Peintures
 LUME

Otte & Beddington Fine Art
präsentieren / présentent

Marcel PINAS
Kibri a Kulturu

(Preserve the culture)

d’octobre 2013 à mai 2014 juin 2014 

Vernissage 16 novembre 2013

LUME
La pensée en couleurs

du 5 octobre 2013 au 5 janvier 2014

Le Castellaras
461 chemin de Peymeyan 83440 Fayence
www.restaurant-castellaras.com

Ramon Otting – Peintures

Clos des Roses
Beddington Fine Art
12th September 2013 – 31st October 2013
Opening : Thursday 12th September 6pm

« Walking through the vineyards of Clos des Roses in Fréjus in the autumn, I noticed the muddy terrain in which the beautiful vines grow. I also saw the amazing colors of the leaves and the soil. I started sketching up there and tried to translate my feelings of this special place. In my paintings I literally transfer nature’s behavior to canvas. To be able to paint like that is like almost merging with nature, even though there’s always some sense of shaping the image. But of course this is never attainable, this can only happen in nature. Sometimes you can also go too far, so you fall over, but that’s good too. You’re done then. In the end it’s all about the endeavor, because we can never really reach nature’s perfection. We’ll always be confronted with our shortcomings and insignificance. But it’s in front of us humans in the perseverance, in the road to the goal. Even though essentially you’re not, or only hardly, doing anything new. »
Ramon OTTING


« Marchant dans les vignobles du Clos des Roses à Fréjus en automne, j’ai noté le terrain boueux d’où poussent leurs vignes remarquables. J’ai aussi été sensible aux belles couleurs des feuilles et de la terre. Je me suis mis à faire des esquisses et à traduire mon ressenti de ce lieu extraordinaire. Peindre, pour moi, c’est transférer littéralement sur toile la nature dans tous ses comportements. Pouvoir ainsi peindre, c’est se fusionner avec la nature, quoi qu’il y ait toujours un sens à remanier l’image. Bien entendu, ceci n’est jamais vraiment faisable car cela n’arrive que dans la nature. Parfois on va trop loin et c’est raté, mais cela n’est pas mal non plus. L’essentiel, c’est le départ, l’acte de créer, même en sachant que nos contraintes et notre insignifiance nous empêcheront d’atteindre la perfection qui est la Nature. »
Ramon OTTING

Ramon OTTING Clos des Roses

Domaine Le Clos des Roses – 1609 route de Malpasset – 83600 Fréjus, Var, Provence, France
Beddington Fine Art Gallery – Les Remparts – 83830 Bargemon, Var, Provence, France
www.clos-des-roses.com
www.beddingtonfineart.com
Marcel PINAS

Novotel Monte Carlo
août – novembre 2013

Chainsaw sculptures
Anne des BRUGASSIÈRES

Novotel Monte Carlo
mars – juillet 2013

Portraits d’Icônes
Yvon KERGAL

Pullman Cannes Mandelieu
7 mai – 31 août 2013

Dualités
Elisabeth WESSEL

Pullman Cannes Mandelieu
7 mai – 31 août 2013

Pierre THEUNISSEN – sculptures
VAROZZA – paintings

« Lance-Pierre(s) »
Fondation Krikhaar – Salernes
11 May – 2 June 2013
Du vendredi au dimanche de 16h00 à 19h00
Friday to Sunday 4:00pm to 7:00pm
ou sur rendez-vous / and by appointment

Pierre THEUNISSEN
Lance-Pierre(s)

VAROZZA
Graînes d’espace

En partenariat avec la Fondation Krikhaar
« Le Cygne » 760, route de St Barthélémy 83690 Salernes

« Lance-Pierre(s) », un titre en forme de jeu de piste pour une exposition qui réunit deux Pierre, Pierre et Peter, Theunissen et Varozza.

Pierre Theunissen, après sa rétrospective à Malmaison (Cannes) et sa présence dans notre Jardin de Sculptures depuis 2010, nous fera découvrir en un redéploiement original certaines de ses sculptures historiques et ses nouvelles propositions tridimensionnelles.

Peter Varozza aura vu son actualité ponctuée par une importante exposition à la Villa Tamaris (La Seyne-sur-Mer) et un événement artistique d?ampleur à Amsterdam. Pour ce retour au Sud, l?artiste nous dévoilera ses toiles les plus récentes.

Ramon Otting – Joie de Vivre II

Beddington Fine Art
Salle du Cercle Seillans
1st March 2013 – 16th May 2013
Opening: Saturday 2nd March  6 – 9 pm

Beddington Fine Art est honoré de présenter les nouvelles oeuvres de l’artiste peintre néerlandais, Ramon Otting, dans la salle du Cercle de Seillans. Sa nouvelle série de fleurs des champs évoquent une nature sauvage, généreuse et libre inspirée par les alentours de Seillans au coeur de la Provence et par la célébre toile ‘Joie de Vivre’ (1936) de Max Ernst (1891 – 1976), devenu Seillanais d’adoption il y a 50 ans!

« J’ai visité Ramon dans son atelier et, brusquement…je me suis retrouvée en plein été, de nouveau enfant, allongée dans un pré de fleurs sauvages, fascinée de tout ce que je voyais, entendais: couleurs, beauté, mais aussi la jungle, bourdonnant et crépillant de milliers de petites scarabées et insectes en train de se reproduire, de manger et de se faire manger… »
Annejet van der Zijl (Auteur Néerlandais)

Everything happens in the landscape

Comme dit Ramon Otting : « Je voudrais transposer la nature directement sur toile, me fusionner avec la nature, quoi qu’on doit toujours retravailler l’image. Parfois on va trop loin, et c’est râté, mais cela n’est pas mal non plus. L’essentiel, c’est le départ, car nos contraintes et notre insignifiance nous empêchent d’atteindre la perfection qui est la Nature. Notre challenge, c’est de préserver, de prendre la route vers sa destination, même si essentiellement, on ne fait rien ou presque rien d’original. »


Beddington Fine Art is proud to present new paintings by the Dutch artist, Ramon Otting, in the Salle du Cercle in Seillans. His new wildflower series is all about the rough, wild and loving nature and the way it evolves. He found inspiration for these paintings in the surroundings of Seillans, in the heart of the Provence, second home of Max Ernst (1891-1976), and specifically from Max Ernst’s famous painting: ‘La Joie de Vivre’ (1936).

I went to see Ramon in his studio. Bing…..Suddenly it was high summer, and I was a child, lying in a field of wildflowers completely fascinated by what I saw and heard: colors and beauty, but also a jungle, full of buzzing and crackling, and thousands of small beetles, weevils and insects who were reproducing, eating and, in turn, were eaten…
Annejet van der Zijl (Dutch Author)

Everything happens in the landscape

As Ramon Otting puts it : “I’d love to litterally transfer nature’s behavior to canvas. To be able to paint like that is like almost merging with nature, even though there’s always some sense of reshaping the image. But of course this is never attainable, this can only happen in nature. Sometimes you can also go too far, so you fall down, but that’s good too. In the end it’s all about the endeavour, because we can never really attain nature’s perfection. We’ll always be confronted with our shortcomings and insignificance. But the human challenge is in the perseverance, in the road towards the goal. Even though in essence you’re not, or barely, doing anything new.

Ramon OTTING Joie de Vivre II
Joie de Vivre II
Oil and soil on canvas / Huile et terre sur toile
73,5 x 92,5
2013

Beddington Fine Art Gallery – Salle du Cercle – 83440 Seillans, Var, Provence, France
Beddington Fine Art Gallery – Les Remparts – 83830 Bargemon, Var, Provence, France
T +33 (4) 94 76 64 06  – M +33 (6) 80 11 17 63 – contact@beddingtonfineart.com
www.beddingtonfineart.com

Opulences Vénitiennes
Claudio MISSAGIA

Brasserie Bertin
Draguignan

15 mars – 1er septembre 2013

Ivan Chevillotte & Beddington Fine Art
LUME
Munich
17 novembre 2012- 1er mai 2013

LUME
31 janvier – 31 mars 2013
Centre Médical Tassy
Tourettes 83440  (Var)

Golden paintings and sculptures
Stefan SCZEZNY

Hôtel Novotel Monte Carlo

Œuvres récentes
LUME

Brasserie Bertin Draguignan

LUME développe ici avec une lueur propre, le rôle de la couleur.

Influencée par la conception du chromatisme, défendue par Michel Pastoureau, l’artiste privilégie le chromatisme face à la forme, dans des toiles issues de la volonté de transmettre le fruit d’une contemplation intérieure, sans mots, utilisant la couleur comme langage universel, et chargée d’une véritable sincérité.

Dans l’ampleur du champ monochrome, apparaissent des histoires sans paroles. Une « calligraphie imaginaire et inconsciente » inspirée de la calligraphie japonaise, mais qui ne correspond à aucune langue existante est en fait un geste répétitif et libératoire, tantôt contrôlé dans un souffle, tantôt purement émotionnel et instinctif.

« La peinture, et plus particulièrement la couleur, me guide dans ma volonté de faire face à mes émotions, mes craintes et mes doutes ; de savoir les gérer, cohabiter avec elles le temps d’une toile : elle me permet de me sentir LIBRE. »


In these works Lume develops with a transparent clarity the role played by colour.

Strongly influenced by Michel Pastoureau’s conception of chromatism, her canvases privilege colour over form, and are the fruit of her desire to actualise a word-less inner contemplation where colour is expressed as an universal language.

From within the canvas’s monochrome field appear wordless stories. This « imaginary and unconscious calligraphy », inspired by Japanese calligraphy, which does not correspond to any known language, is in fact a repetitive and liberating gesture, uttered at times like an exhalation, at others, purely emotional and instinctive.

« Painting, and specifically the application of colour, guides me in my desire to face up to my emotions, my fears and doubts, in my learning to manage and live with them, whilst I work on a canvas. It permits me to feel FREE. »

Closed for fifteen years, the famous Hôtel Bertin, Draguignan, has this year been brought alive again by Pierre and Meike Mordelet as a brasserie-style restaurant and with a policy to exhibit outstanding young artists.


Exposition à La Brasserie Bertin
en collaboration avec Beddington Fine Art Bargemon
13 boulevard Foch   83300 Draguignan
du 14 septembre au 1er décembre 2012

Vernissage le 14 septembre 2012 de 17h à 19h

Tél.: 04 94 70 74 16 Mobile : 06 80 11 17 63
pierremordelet@hotmail.fr
contact@beddingtonfineart.com

Back to the Roots
Marcel PINAS et Laurence SIMODE-FRANZON

Marcel Pinas, Paintings and Installations,
Laurence Simode Franzon, Sculptures and Ceramics
at the Magnanerie in Seillans
12 Ancienne route de Fayence, 83440, Var, France

Since October 2011, this former silk factory’s art gallery has seen a renaissance, stepping up its previous artistic aims and offering 200 m2 of breathtaking contemporary art space for emerging and established artists in a magnificent listed heritage building.

This rebirth is due to a partnership formed between the Magnanerie’s owner, Pierre Dufrasne, his close friend, the contemporary art collector, Roland Daumesnil, and the well-known gallerists, Guy and Michèle Beddington, who have run these last eleven years an exceptional gallery and, in 2010, inaugurated a major sculpture park in seven hectares of olives groves, both of which are situated in or close to the nearby village of Bargemon.

As the Magnanerie’s opening show ‘Signes’ draws to a close (18th February 2012 ), the renaissance moves onwards from March 2012 with exhibitions by internationally established artists.

The first features Marcel Pinas, who picks up the thread of ‘Signes,’ for symbols play an important role in the work of this highly acclaimed artist from Suriname. Named by the World Economic Forum young global ambassador for culture in 2010, and honoured by H.R.H the Queen of the Netherlands’ personally opening his Amsterdam sculpture exhibition in March 2011, Marcel Pinas’ leitmotif ‘Kibri a Kulturu‘ (Preserve the Culture) remains the foundation stone of his creativity, a life force aimed at conserving and building upon the fragile cultural heritage of his people, the N’Dyuka, descendants of slaves transported from Africa to Dutch Guiana in the 18th and 19th centuries.

Pinas’ paintings, sculptures and Land Art and the Cultural Centre he is creating, safeguard against the otherwise inevitable erosion of their historic links to Africa and give a new cultural confidence to a younger generation humbled by civil war and polluted by gold mine exploitation. His canvases display a marvellous and rich colour sense allied to a complexity of geometric forms subtly embellished with the esoteric messages contained in the Afaka script, a native phonetic alphabet invented around 1900, and re-discovered by researchers in the 1960s.

On the 25th February 2012, the Magnanerie de Seillans will provide a most fitting backdrop, not only for the unveiling of Pinas’s majestic large format paintings, but also as the setting for a live performance by the artist . This opening date falls coincidentally  close to  the anniversary of Suriname’s brutal Civil War in the 1980s.

Marcel Pinas has kindly agreed to return to Bargemon later this July to become artist in residence and  continue his creative work.

Complementing Marcel Pinas fittingly, the outstanding and graceful ceramic and steel sculptures of Laurence Simode Franzon, too, are totemic, and in great part inspired by the Dark Continent and express her conviction that we are all shaped by memories and experiences. Having trained originally as a theatrical make-up artist, then as a fashion designer, discovering ceramics was a life-changing event that revealed to her this extraordinary alchemy formed by the elemental interaction of earth, fire and air.

« I take my clay and build it up to a roughly finished piece until it is in equilibrium ; I instil into it my emotions, experiences, even my anger, until it becomes something poetic, gentle and constructive, fragile, yet timeless ».

Unesco Prize-winner in 2008, Laurence Simode Fronzon, who lives and works in the Champagne region of France, shuns enamelling and favours instead a simplicity and purety of form permitting her to channel her feelings more directly. To work with clay draws one back to the fundamentals.

Marcel Pinas : Paintings and Sculptures
Laurence Simode Fronzon : Sculptures and Ceramics

From 1st March until 2nd June 2012
Opening Hours
Thursdays and Fridays :  2pm –  6.30 pm
Saturdays : 10am –  6pm
And by appointment / + 33  (0)4 94 76 64 06  + 33 (0)6 09 18 66 02

Email : contact@beddingtonfineart.com
www.beddingtonfineart.com

Tél :+ 33 (0) 4 94 76 64 06
Mobile Guy Beddington : +33 (0) 680 111 763
Mobile Roland Daumesnil : + 33 (0)6 09 18 66 02


La renaissance à la Magnanerie de Seillans en 2012 se poursuit avec des expositions d’artistes de renommée internationale.

La première intitulée Back to the Roots’ avec Marcel Pinas et Laurence Simode Franzon, est en continuité avec celle des Signes’ avec Lume et Laurent- Emmanuel Briffaud. Les symboles jouent un rôle important dans l’œuvre de cet artiste du Suriname dont le thème  « Préservez la culture »  est l’âme de son travail. La destruction de la culture Aucaneers, héritage culturel de la communauté surinamienne des N’Dyuka est la source de l’inspiration de Marcel Pinas. Ses tableaux marient la maîtrise de l’écriture Afaka, dont il détient les secrets, et l’art abstrait.

Dans ses sculptures et céramiques, Laurence Simode-Fronzon exprime l’idée que nous sommes tous formés de souvenirs, d’expériences.

« Pour cela, j’ai pris de la terre que j’ai empilée afin de faire des Suvres brutes qui montent et s’équilibrent. J’empile mes émotions, mes expériences, mes colères aussi, pour en faire de la sculpture poétique, douce et constructive ».

Marcel Pinas Peintures et Installations, Laurence Simode-Fronzon Sculptures et céramiques seront à l’affiche du 1er mars au 2 juin 2012.
Le jeudi et le vendredi de 13h30 à 18h30, le samedi de 10h à 18h et sur rendez-vous

Installations de Marcel Pinas et de Laurence Simode-Franzon Jardin de Sculptures Bargemon sur rendez-vous 

Email : contact@beddingtonfineart.com

Tél :+ 33 (0) 4 94 76 64 06
Mobile Guy Beddington : +33 (0) 680 111 763
Mobile Roland Daumesnil : + 33 (0)6 09 18 66 02

EVENTS 2011

À la Magnanerie de Seillans

Laurent-Emmanuel BRIFFAUD
LUME

Press release

Beddington Fine Art of Bargemon are delighted to announce that they are expanding their activities and, from the 8th of october the Magnanerie de Seillans will host a series of exceptional Contemporary Art Exhibitions of works by emerging and established artists.

This magnificent and beautifully restored listed building, a one-time silkworm factory, set close to the centre of Seillans, renowned not only for its beauty and as the home of Max Ernst and Dorothea Tanning but also today as a thriving centre for cultural events, makes its gallery space the ideal setting for the display of larger format paintings and sculptures.

In partnership with the Magnanerie’s owner, Pierre Dufrasne, and the contemporary art collector and consultant, Roland Daumesnil, Beddington Fine Art launch this new initiative with a show entitled ‘Signes’ combining the works of two outstanding artists.

Lume, graduate of the Beaux Arts in Toulon and of the University of Barcelona, engages heart and soul in her abstract works on canvas, outstanding for their balance of colour and substance and the astonishing honesty with which she expresses her innermost hopes and fears. Her works are both forceful and reflective, visually appealing, then further empowered by their hidden content.

Her admiration for and delicate use of oriental calligraphy cross-references closely with the two- and three-dimensional creations in steel and wood of Laurent–Emmanuel Briffaud, another outstanding young artist, whose passion for the structure and symbolism of trees was born from a belief in the sacredness of Nature, from his studies in firstly, architecture, then art conservation, Italian Renaissance Art and, lastly, a lengthy apprenticeship and mastery of the art of marquetry.

‘Tree Signes’ remains a constant theme in his work, embracing wood découpages, steel sculptures and Japanese-style ‘empreintes’ on paper, underlining his appreciation of calligraphic expression and symbolism. Throughout his œuvre, the elevated structure of the tree in winter is transformed by his hands into an elementalfigurativerepresentation, an eulogy to the sanctity of Nature and, foremost, an unspoken work of poetry.



Beddington Fine Art Bargemon
 étend ses activités et à partir du 8 Octobre 2011 la Magnanerie de Seillans abritera une série d’Expositions exceptionelles d’Art Contemporain par des Artistes émergents et de renommée internationale.

Ce bâtiment classé et admirablement bien restauré, une ancienne Magnanerie près du centre de Seillans, un des plus beaux villages perchés de France, ayant accueilli Max Ernst et Dorothea Tanning, et hôte d’évènements culturels de qualité, offre un espace galerie de m2, lieu idéal pour exposer des peintures et des sculptures de grand format.

En partenariat avec le propriétaire de la Magnanerie Pierre Dufrasne et le collectionneur d’art contemporain Roland Daumesnil, Michèle et Guy Beddington ouvrent cette nouvelle initiative avec l’exposition « Signes » qui combine les jeunes talents de deux artistes remarquables !

Lume, diplomée des Beaux Arts de Toulon et de l’Universitat de Belles Arts de Barcelone, s’engage corps et âme dans l’abstraction avec des toiles délicatement équilibrées en couleur et en substance exprimant avec une touchante honnêteté ses espoirs et ses peurs les plus intimes. Ses œuvres sont puissantes et réfléchies, visuellement imposantes avec en plus, le pouvoir de leur contenu caché.

Son admiration pour la calligraphie orientale s’unit étroitement avec les sculptures en acier et en bois à deux ou trois dimensions de Laurent- Emmanuel Briffaud, autre jeune artiste remarquable dont la passion pour la structure et le symbolisme des arbres est née d’une croyance dans le sacré de la nature depuis ses études d’architecture d’abord, de restauration et de conservation d’objets art, de l’étude de la marqueterie et de la peinture italienne.

Les « Arbres Signes » demeurent une constante dans son travail, embrassant des découpages en bois, des sculptures en acier et des empreintes sur papier de style oriental, soulignant son appréciation de l’expression calligraphique et du symbolisme. À travers son œuvre, la structure dépouillée de l’arbre en hiver est transformée de ses mains en une représentation figurative élémentaire, un éloge d’une nature sacrée où la poésie demeure omniprésente.

 

Beddington Fine Art, Seillans
La Magnanerie de Seillans
12 Ancienne Route de Fayence 83440 Seillans
 Thursdays and Fridays 1.30 pm to 6.30 pm and Saturdays 10 am to 6 pm
And by appointment
Tel. gallery : 04 94 76 64 06
Guy Beddington : 06 80 11 17 63 / Roland Daumesnil : 06 09 18 66 02
Email : contact@beddingtonfineart .com
www.beddingtonfineart.com
EVENTS 2010

Jacques Renoir and Bernard Remusat, who are both exhibiting at the gallery, have both been selected by the Festival du Mécénat et de l’Art Contemporain Base’Art which will take place in Fréjus from  the 3rd to the 6th of June 2010.

Jacques Renoir will be sponsored by ExpoBeach – Le Salon du Littoral, stand n° 32, and Bernard Remusat by Axa Assurances, stand n° 66.

EVENTS 2009

Marcel Pinas and Bernard Remusat, who are both exhibiting at the gallery, have been selected by the Festival du Mécénat et de l’Art Contemporain Base’Art which will take place in Fréjus from June the 5th to June the 7th 2009.

Michel Carlin, Inge Horup, Lume, Julian Paltenghi, Marcel Pinas, PeterThumm, Bernard Remusat and Jacques Renoir introduce their guest artist Clare St Aubyn.
Guy et Michèle Beddington will present  the gallery and  their artists at Art Pak in the wonderful surroundings of the Grand Jardin :